State of the art on the use of gamification in teaching practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51302/tce.2024.21433

Keywords:

gamification, education, educational games, game-based learning, teaching method, pedagogical innovation, documentary research

Abstract

Currently, it is necessary to innovate in the teaching and learning processes through active methodologies that allow to include and encourage people towards the achievement of objectives in an attractive way. In this sense, gamification has become a techno-pedagogical methodology that facilitates this by promoting the use of game elements to attract students. This study aimed to evaluate through a comprehensive and systematic analysis of the academic and scientific literature the existing knowledge about teachers' (men and women) experiences in integrating gamification in teaching, in order to understand the current perspective of the contributions in this field and highlight areas that need further research or development. The study was conducted under a qualitative documentary approach consisting of two phases: heuristic and hermeneutic. Upon completion of the search and application of the inclusion and exclusion criteria, a sample of 23 papers published in the period from 2018 to 2023 was obtained. They were categorized by different elements, such as author, year of publication, objective, type of study, scope and main findings. Mixed studies and those published in 2022 predominated. We were able to propose a grouping of factors that may influence teachers to use gamification, and provided a series of recommendations for future studies.

Supporting Agencies

Este proyecto fue financiado por el Instituto Tecnológico de Sonora a través del Programa de Apoyo y Fomento a la Investigación (PROFAPI individual-2024_070, Dr. Joel Angulo Armenta), en colaboración con el Programa de Maestría en Investigación Educativa del Instituto Tecnológico de Sonora, adscrito al Sistema Nacional de Posgrados del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (Conahcyt) en México

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Author Biographies

Abigail Emmanuel Márquez Ramírez, Master’s student in Educational Research at the Instituto Tecnológico de Sonora (Mexico)

Licenciada en Ciencias de la Educación por el Instituto Tecnológico de Sonora. Actualmente, le faltan por terminar algunos créditos para graduarse de la maestría en Investigación Educativa, adscrita en el Sistema Nacional de Posgrados del Conahcyt en el Instituto Tecnológico de Sonora. Por su tesis de pregrado, que abordó el nivel de competencia digital en estudiantes universitarios, recibió mención honorífica, así como reconocimientos por desempeño académico y trabajo destacado. Ha contribuido como coautora de un capítulo de libro y de una ponencia en el XVII Congreso Nacional de Investigación Educativa por el COMIE (Consejo Mexicano de Investigación Educativa), donde compartió experiencias sobre la gamificación en México. Actualmente, también realiza su tesis de maestría sobre las actitudes hacia la adopción de la gamificación en la práctica pedagógica.

Joel Angulo Armenta, Associate research professor at the Instituto Tecnológico de Sonora (Mexico)

Pregrado y maestría en Administración por el Instituto Tecnológico de Sonora. Doctorado en Educación por la Nova Southeastern University (EE. UU.). Cuenta con 37 años de experiencia docente en el nivel superior. Imparte clases en la licenciatura en Ciencias de la Educación, en la maestría en Investigación Educativa y en el doctorado en Sistemas y Ambientes Educativos, adscritos en el Sistema Nacional de Posgrados del Conahcyt. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (nivel II). Ha publicado una significativa cantidad de artículos científicos, ponencias y libros (como autor o coautor). Asimismo, ha impartido conferencias. Evaluador de artículos, libros, ponencias, etc. Ha realizado estancias de investigación. Miembro del COMIE, de la Red LaTE México (Red Temática para el Desarrollo e Incorporación de Tecnología Educativa), de la RedDOLAC (Red de Docentes de América Latina y del Caribe), entre otros.

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Published

2024-09-04

How to Cite

Márquez Ramírez, A. E., & Angulo Armenta, J. (2024). State of the art on the use of gamification in teaching practices. Technology, Science and Education Journal, 83–104. https://doi.org/10.51302/tce.2024.21433